Bekijk het laatste nieuws op onze coronapagina, ontdek meer over vaccineren en lees meer info voor zorg- en onderwijsprofessionals.

Vraag en antwoord COVID-19

Heb je een vraag over het coronavirus? Kijk hieronder of je vraag ertussen staat. Kun je jouw vraag niet vinden? Kijk dan op de website van het RIVM of bel het landelijk informatienummer 0800-1351. Je kunt ook bellen met de Advieslijn van GGD Fryslân via 088 22 99 333. Onze collega’s staan je graag te woord op werkdagen van 09.00 - 17.00 uur en in het weekend van 08.00 - 16.00 uur. Kijk voor de actuele zaken op het gebied van gezondheid op onze coronapagina. Wil je een test doen? Bel dan 0800-1202 voor een test bij jou in de buurt. Werk je in de zorg, het onderwijs of de kinderopvang? Bezoek dan onze coronapagina speciaal voor professionals.

Algemene vragen over het virus

Wat is het verschil tussen COVID-19 en de Britse variant?

Op dit moment is de zeer besmettelijke Britse variant van het coronavirus ook vastgesteld in Fryslân. Dit heeft geleid tot een uitbraak bij een zorginstelling en zijn er hoge aantallen besmettingen bij zowel medewerkers als bewoners. Een toelichting hierop lees je in het persbericht van donderdag 14 januari.

Op basis van de informatie die nu bekend is, wordt men niet vaker ernstig ziek van de Britse variant van het coronavirus. Mogelijk ontwikkelen kinderen wel vaker griepachtige klachten. Deze variant is waarschijnlijk besmettelijker dan de ‘normale’ variant. Op de website van het RIVM is meer informatie te vinden over de Britse coronavirusvariant. Er gelden geen afwijkende adviezen of maatregelen, deze blijven gelijk. Dus:

  • houd minstens 1,5 meter afstand
  • nies en hoest in de elleboog
  • beperk je sociale contacten tot een minimum
  • laat je testen bij verkoudheidsklachten.

Ook de regels voor testen, quarantaine en isolatie blijven gelijk. Leef (en lees) deze zorgvuldig na!

 

Wanneer moet ik de huisarts bellen?

Je belt de huisarts als je klachten verergeren en je bijvoorbeeld hoge koorts krijgt en/of moeilijk ademt. Ga niet naar de huisarts of het ziekenhuis toe, maar bel de huisarts.

Welke legitimatie is er nodig wanneer ik me wil laten testen?

Bel 0800-1202 of ga naar www.coronatest.nl en maak een afspraak voor een test bij jou in de buurt. Voor het maken van een online afspraak heb je een DigiD nodig. Bel je? Houd dan je burgerservicenummer (BSN) bij de hand. Je vindt dit nummer op je paspoort, identiteitsbewijs of rijbewijs. 

Bij je afspraak op de testlocatie neem je een legitimatiebewijs mee, om te laten zien dat dit klopt met het BSN-nummer wat je hebt doorgegeven. Een rijbewijs geldt hierbij ook als geldige legitimatie. 

Kan ik mijn testafspraak wijzigen?

Het kan zijn dat je kortdurende klachten en toch corona hebt. Dus ook wanneer je geen klachten meer hebt, laat je testen. Het is belangrijk om te weten of je besmet bent en met wie je in dat geval contact hebt gehad.

Wil je toch je afspraak wijzigen of afzeggen? Bel dan met het landelijke telefoonnummer 0800-1202. Probeer het wat later op de dag, dan is het meestal minder druk dan in de ochtend. Een afspraak verzetten of afzeggen kan niet via de website.

Ik heb geen vervoer om naar een testlocatie te komen, wat nu?

Je mag geen gebruik maken van het openbaar vervoer of een taxi. Je kunt namelijk onderweg mogelijk anderen besmetten. Ben je volledig afhankelijk van de hulp van anderen? Bel dan met onze corona advieslijn via 088 - 22 99 333, dan bespreken we de mogelijkheden.

Is een (snel)test zinvol om de quarantaineperiode korter te maken?

Ben je een nauw contact en zit je in quarantaine, dan mag je je vanaf de vijfde dag na het laatste risicovolle contact laten testen. Samen met de medewerker van de GGD bepaal je wat de vijfde dag voor jou is. Heb je een melding van de CoronaMelder app gekregen? Ook dan mag je je laten testen. Je belt een speciaal nummer en geeft een code door die je krijgt van de GGD. Je krijgt dan automatisch een PCR test.  Ben je getest en is je uitslag negatief? Dan hoef je (meestal) niet langer in quarantaine. Blijf wel extra alert op je gezondheid en blijf de basisregels volgen. Krijg je alsnog (milde) klachten? Blijf dan thuis en maak een nieuwe testafspraak.

Ik ben negatief getest, maar mijn klachten blijven. Moet ik me opnieuw laten testen?

Is je testuitslag negatief, dan had je op het moment van testen geen corona. Je hoeft niet meer thuis te blijven, tenzij je een nauw contact bent van een coronapatiënt. In dat geval blijf je de resterende dagen van de quarantaineperiode van 10 dagen thuis. Ook als je negatief bent getest, blijven de regels gelden die voor iedereen gelden: blijf op 1,5 meter afstand van mensen die niet bij je in huis wonen, was regelmatig je handen, hoest en nies in je elleboog en gebruik papieren zakdoekjes. Krijg je opnieuw klachten of andere klachten die passen bij het coronavirus? Blijf dan thuis en maak een nieuwe testafspraak of neem contact op met de huisarts. Een negatieve testuitslag kan niet gebruikt worden als een COVID-vrij verklaring.

Is na besmetting een negatieve test noodzakelijk, voor je weer kunt gaan werken of sporten?

Een negatieve test is niet nodig, want een test kan nog een flinke tijd een positieve uitslag geven terwijl je al lang niet meer besmettelijk bent. Zorg dat je de zeven dagen isolatie in acht neemt en minstens 24 uur klachtenvrij bent, voor je weer naar buiten gaat.

Vragen over taken van GGD Fryslân

Is de dienstverlening van de GGD ook veranderd door corona (consultatiebureau, vaccinaties)?

Vanwege de maatregelen tegen het coronavirus is de dienstverlening van GGD Fryslân aangepast. Denk aan de afspraken voor vaccinaties, seksuele gezondheid, inspecties en diensten voor de Jeugdgezondheidzorg (JGZ).

Aangepaste dienstverlening GGD Fryslân

 

Kan ik een NON-COVID-19 verklaring krijgen bij de GGD?

Een aantal landen vraagt om een recent negatief COVID-19 testresultaat te laten zien voordat je het land in mag. De GGD geeft deze zogenoemde NON-COVID-19 verklaring niet af. Heb je zo’n verklaring nodig? Er zijn verschillende organisaties die je hierbij kunnen helpen. Een voorbeeld hiervan is de Travel Clinic op Schiphol. De Travel Clinic is telefonisch bereikbaar op 0900 109 1096 van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur.

Hoe ziet de crisisorganisatie in Fryslân eruit?

Achter de schermen werken heel veel Friese crisisfunctionarissen samen om de verdere verspreiding en de gevolgen van het coronavirus te beperken en de inwoners van Fryslân zo goed mogelijk te informeren. Van artsen tot burgemeesters en van telefonisten tot medewerkers van de gemeenten: allemaal dragen ze hun steentje bij. In onderstaande infographic kun je zien hoe de Friese crisisorganisatie voor de bestrijding van het coronavirus er uit ziet. Wil je weten waar de crisisfunctionarissen zich elke dag mee bezig houden? Bekijk de video's op de website van Veiligheidsregio Fryslân.

Vragen over verzorgings- en verpleeghuizen

Mag ik nog op bezoek bij mijn familielid of kennis in het verpleeghuis?

Bewoners van de Friese verpleeg- en verzorgingshuizen mogen op dit moment per dag maximaal 2 bezoekers ontvangen, tenzij een instelling strengere regels hanteert (bijvoorbeeld omdat er een corona-uitbraak is). Op 24, 25 en 26 december 2020 zijn maximaal 3 bezoekers welkom.

Om de verspreiding van het virus tegen te gaan is het belangrijk dat de coronamaatregelen worden gevolgd bij het bezoeken van een familielid of naaste in een verpleeg- of verzorgingshuis, of wanneer één van de bewoners wordt meegenomen voor een thuisbezoek.

Ook bij zo’n bezoek thuis is het van belang om vanaf het vertrek vanuit het appartement in het verpleeg- of verzorgingshuis een mondkapje te dragen, dus ook tijdens de autorit. Houd daarnaast minimaal anderhalve meter afstand, was je handen en ontvang niet meer bezoekers dan is toegestaan. Juist bij deze kwetsbare groep mensen is voorzichtigheid extra belangrijk, ook tijdens de feestdagen.

De Friese zorginstellingen hebben met elkaar afspraken gemaakt over het aantal bezoekers, gekoppeld aan het actuele risiconiveau in Fryslân. Dit staat in de routekaart: Coronamaatregelen per risiconiveau (publieksversie). Hoe en onder welke voorwaarden bezoek plaats vindt, is aan de verpleeglocatie. Zij doen dit in samenspraak met de cliëntenraad. Neem voor meer informatie over de bezoekregeling in de zorginstelling waar jouw familielid of kennis woont contact op met de betreffende zorginstelling.

Meer weten? Op de website van Actiz, een brancheorganisatie in de zorg voor ouderen en chronisch zieken, staan veel gestelde vragen over de bezoekregeling voor verpleeghuizen.