Voeding en bewegen

Iedereen eet en beweegt dagelijks meestal zonder daar echt bij na te denken. Je fietst naar je werk, wandelt naar de supermarkt, eet een boterham tijdens de lunch en kookt de avondmaaltijd. Hoe onbewust dit ook gaat, soms is het goed hier even bij stil te staan.

Bewegen is belangrijk

Regelmatig bewegen heeft veel voordelen. Het verbetert je conditie, versterkt de spieren, maakt mensen minder depressief en je voelt je er fitter door. Bovendien kan samen bewegen een gezellige en sociale bezigheid zijn.  Door bewegen verminder je de kans op verschillende gezondheidsklachten en voorkom je overgewicht. Het NISB ( Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen) raadt aan om als volwassene minimaal dertig minuten per dag te bewegen. Voor kinderen is het gezond als ze minstens een uur per dag in beweging zijn. In het dagelijks leven kun je op veel verschillende manieren in beweging blijven. Laat bijvoorbeeld wat vaker de auto staan en pak de fiets of ga lopen. Neem de trap in plaats van de lift en stap een halte eerder uit dan je gewend bent.

Voeding als ondersteuning

Voor een fit en energiek leven speelt, naast beweging, gezonde voeding een hele belangrijke rol. Door gezond en gevarieerd te eten maak je je lichaam weerbaar tegen ziektes en blijft je gewicht op peil. Het is daarom belangrijk om dagelijks te ontbijten, voldoende groente en fruit te eten en minder suiker- en zout te gebruiken.. Drink bijvoorbeeld water en thee in plaats van frisdranken.

Jongeren en gezonde voeding

Als je jong bent, is je lichaam nog in ontwikkeling. Dan is gezonde voeding extra belangrijk. Het haalt namelijk de bouwstoffen uit het voedsel dat nodig is om jou te laten groeien. Wil je meer weten over gezonde voeding of heb je vragen over dit onderwerp? Bezoek dan de website van JouwGGD. Je kunt daar ook gratis anoniem chatten.

Wat doet de GGD?

  • Partner en trekker van het Friese Platform Nuchter over gewicht. Doel: samen met Friese gemeenten, ROS Friesland en Sport Fryslân wil GGD Fryslân een bijdrage leveren om het aantal Friese jongeren met een gezond gewicht de komende jaren weer te laten toenemen. Voor enkele gemeenten levert de GGD een JOGG (Jongeren op Gezond Gewicht) regisseur.
  • Adviseren en uitlenen van lesmateriaal voor scholen
  • Organiseren activiteiten op scholen.
  • Trekker van Gezonde School Fryslân. Via de aanpak “Gezonde School Fryslân” kunnen scholen begeleid worden bij het structureel invoeren van gezondheidsthema’s in hun schoolprogramma. Ook over het onderwerp voeding is een gericht aanbod beschikbaar.
  • Onderzoek d.m.v. de gezondheidsmonitoren. Elke vier jaar onderzoekt GGD Fryslân de gezondheidssituatie van de Friese bevolking.
picture alt tag

Hartstichting

Wil je meer tips of informatie over bewegen? Kijk voor betrouwbare informatie op de website van de Nederlandse Hartstichting. 

picture alt tag

Voedingscentrum

Wil je meer tips of informatie over gezonde voeding? Kijk voor betrouwbare informatie op de website van het Voedingscentrum.

Op deze website gebruiken we cookies