Zomerse warmte

De zomer is heerlijk. Zeker als het buiten lekker warm is. Toch is warmte niet ongevaarlijk. Hoge temperaturen kunnen gezondheidsrisico's met zich meebrengen, zoals uitdroging, oververhitting en zelfs sterfte.

Risicogroepen

Vooral ouderen en mensen met een chronische aandoening lopen tijdens warme periodes gezondheidrisico’s. Oudere mensen zijn vaak minder goed in staat hun lichaamstemperatuur op peil te houden en hebben minder dorst. Dit kan ook het geval zijn wanneer u een chronische aandoening hebt of medicijnen gebruikt. Een goede basisconditie helpt om uw temperatuur beter te reguleren. 

Adviezen bij zomerse warmte

  • Drink voldoende
    Zorg ervoor dat u voldoende drinkt, ook als u geen dorst hebt. U drinkt te weinig als u minder plast dan gebruikelijk of als de urine donker van kleur is. Bedenk dat u ook ongemerkt veel vocht verliest door transpiratie. Matig het gebruik van alcohol. Zorg dat u altijd een flesje water bij de hand hebt, zeker als u naar buiten gaat of met de auto op pad gaat.
  • Houd uzelf koel
    Draag dunne kleding, blijf in de schaduw en beperk lichamelijke inspanning in de middag. Maak gebruik van de koelere ochtend en avond voor uw boodschappen of wandeling. Neem een (voeten)bad of douche. Zoek verkoeling onder een boom of bij water en slaap niet onder een te warme deken.
  • Houd uw woning koel
    Opwarming van de woning kan worden beperkt door tijdig gebruik te maken van zonwering, ventilator of, indien aanwezig, airconditioning. Zorg voor continue ventilatie door ventilatieroosters open te houden of ramen op een kier te zetten. Zorg voor extra frisse lucht door het openen van ramen en/of deuren op tijdstippen dat het buiten koeler is, zoals ‘s avonds, ‘s nachts en ‘s ochtends.
  • Zorg voor elkaar
    Let bij warm weer extra op mensen in uw omgeving die misschien uw hulp kunnen gebruiken door bijvoorbeeld een boodschap te doen en hun tips te geven.
      

Meer informatie

Naar boven